Què és?
GenMàgic és un Entorn d’investigació i creació d’aplicacions multimèdia dinàmiques per a la seva integració en entorns virtuals d’aprenentatge.
Neix del treball i entusiasme de dos professors en actiu del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya Roger Rey i Fernando Romero.
Actualment col.labora com a grup de treball en el DiM http://dewey.uab.es/pmarques/dim/ (grup de treball de Didàtica i Multimèdia) del Departament de Pedagogia Aplicada, en el marc institucional de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.
A quí va dirigit?
GenMàgic va dirigit sobre tot als següents professionals:
Professionals de món de l’educació.
Dissenyadors de cursos virtuals en suport web per a Internet o xarxes locals.
Centres docents
Usuaris d’aplicacions educatives de qualsevol nivell del sistema eductiu.
Professionals del món del disseny gràfic.
La influència d’Internet i de les TIC en general en el món de l’educació i de la formació implica una revolució que exigeix al sistema educatiu noves innovacions i plantejaments.
A més a més els canvis que s’estan prodüint en el nostre marc sociocultural fan que la cultura s’apropi progressivament als camps de la comunicació, de la informació, del llenguatge àudio-visual i concretament del llenguatge multimèdia.
Però aquests nous plantejaments de millora no es poden basar només en la introducció d’ordinadors i programari. És necessari treballar des d’un enfocament pedagògic. Que tingui en compte els coneixements pedagògis i didàctics aplicats a les noves eines de creació d’aplicacions.
Un dels objectius de GenMàgic és la creació de generadors per a la generació d’activitats interactives multimèdia que puguin ser integrades en pàgines web sense la necessitat de tenir alts coneixements tecnològis.
Però també els alumnes i docents poden utilitzar el llenguatge multimèdia per a comunicar idees, presentar resultats de les seves indagacions, creacions, descobertes, crear materials didàctics... I aquí neix el segon objectiu:
investigació sobre les noves formes de interacció en les aplicacions multimèdia, i per tant es desenvoluparan aplicacions que permetin a l’alumne crear, comunicar i expressar amb els elements multimèdia.
Cada aplicació que es crea és una resposta sobre la base d'una demanda de professors en actiu, de necessitats sorgides en els centres, o bé són resposta a investigacions realitzades en llicències d’estudis, tesis...
La major part de programes s’experimenten en centres educatius i molts neixen en aquests àmbits.
S'ha posat especial atenció al disseny instructiu en la creació de cadascun de les aplicacions. Les aplicacions són molt diverses i s'han creat des de senzilles aplicacions fins generadors d'activitats i simuladors, així com generadors d'animacions i contes.
En moltes de les aplicacions s'ha tingut en compte els principis bàsics dels procesos d’ensenyament d’aprenentatge.
ESPAIS DE L’ENTORN GENMAGIC
Generadors d’activitats. Espai on es publiquen programes generadors , exemples i guies. Es tracta d’eines que faciliten la creació i integració d’activitats multimèdia educatives en entorns virtuals (programes generadors).
Aquest espai respon a la necessitat de facilitar a diversos professionals que vulguin dissenyar activitats interactives d’ensenyament-aprenentatge però que no disposen dels coneixements tècnics suficients en programació per a desenvolupar aquestes activitats.
Va dirigit sobre tot als següents àmbits:
Professionals de món de l’educació.
Dissenyadors de cursos virtuals en suport web per a Internet o xarxes locals.
Professionals del món del disseny gràfic.
Aplicacions i activitats interactivas multimèdia.. Espai on es publica les aplicacions multimèdia educatives classificades per àrees. Actualment s’han desenvolupat més de 100 aplicacions de tot tipus, tutorials, d’interacció tancada, oberta, d’experimentació, descobriment, simulació... La major part d’aplicacions van acompanyades de guies o descripcions de contingut pedagògic.
Laboratori. Espai d’investigació i creació on es genera, experimenta i desenvolupen les aplicacions. En aquest espai es podran veure els projectes nous i com creix una aplicació.
Base de dades d’Aplicacions Multimèdia. Es tracta d’un gestor que organitza totes les aplicacions multimèdia desenvolupades. Es poden fer consultes i executar l’aplicació directamente. També permet afegir idees sobre la creació de noves aplicacions.
Suport i Formació. Espai on es recullen cursos sobre eines de desenvolupament d’aplicacions i documents sobre les TIC i l’educació.
Altres Dispositius Digitals. Es tracta d’un nou espai destinat al desenvolupament d’aplicacions per a PDA, Table PC, Pissarra Digital... En aquests moments s’han creat algunes aplicacions i generadors per a aquests dispositius.
Joves Creadors. Espai de nova creació de tipus galeria reservat per a joves que dominen les eines tecnològiques de creació d’aplicacions educatives.
EduMàgic. Es el fill de GenMàgic. Està en fase de desenvolupament. Es tracta d’un entorn d’autoaprenentatge que es basarà en propostes didàctiques en base a totes les eines de creació i aplicacions multimèdies que en aquests moments estan desenvolupades. S’adreçarà al nivells d’infantil, primària i secundària.
L’objectiu és que l’alumne pugui ser autònom en el seu aprenentatge i pugui practicar, experimentar, descobrir, aprendre des de qualsevol lloc i en qualsevol moment sense l’ajut de l’adult.